6 клас


Е. Андієвська. «Говорюща риба»
Мета:  навчити учнів розуміти прихований зміст твору; виробляти уміння й навички визначати головну думку казки, робити власні висновки з приводу прочитаного; виразно читати та переказувати прозовий твір
 Очікувані результати:учні виразно та вдумливо читають казку, виокремлюють із неї фантастичні елементи, уміють визначити головну думку, відшукавши ключові фрази.
 Теорія літератури:притча.
 Обладнання:видання твору, ілюстрації до нього, портрет письменниці, картини із зображенням риб
 Тип уроку:комбінований.
  • Актуалізація опорних знань учнів I.
Проблемне питання.
Як ви думаєте, у якому випадку добре бути яянином? —
  • Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку II.
Вступне слово вчителя.
Говорюща риба — диво. Абсолютно фантастична історія — трохи весела, трохи іронічна, трохи сумна. Але скільки в ній прихованої мудрості! І про те, що кожному з нас потрібен друг, той, хто вміє вислухати. І про те, що інколи близькі люди бувають такими далекими по духу між собою, як із рибами. Зануримося в цю казкову оповідь і послухаємо, про що говорять риби.
  • Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу III.
1.   Робота з підручником.
Опрацювання статей та рубрик підручника.
2.   Робота з літературознавчим словничком.
Притча — повчальна алегорична оповідь, у якій хронологічно послідовне зображення подій і пригод у художньому творі підпорядковане моралізаційній частині твору.
3.   Виразне читання притчі Е. Андієвської «Говорюща риба».
4.   Словникова робота.
(Проводиться за питаннями учнів.)
5.   Евристична бесіда.
Чи розмовляють риби? —
Якщо не розмовляють, то чому? —
У якій сім’ї народилася говорюща риба? (У сім’ї поважних риб.) —
Як батьки ставилися до своєї дитини? Чи розуміли її у власній родині? (У сім’ї вона була чужою, батьки були засмучені тим, що їхня дитина не така як інші, соромилися її.) —
Чи сприймали її інші риби? —
Хто судив рибу за її вміння говорити? Як ви вважаєте, чи справедливо судили? (Риби консервативні, не бажали нічого нового.) —
У якому світі жив рибалка, якою він був людиною? (Жив у родині, але був самотнім, із дружиною не було взаєморозуміння.) —
Чи був світ людей для рибалки рідним? (Ні, бо чоловік мав зовсім інший світогляд.) —
Чи був лад у сім’ї рибалки? Якщо ні, то чому? Свою відповідь аргументуйте, спираючись на текст. —
Яка жінка була в рибалки? Як вона ставилася до чоловіка? Свою відповідь аргументуйте. —
Чому рибалка сам не зустрів рибу? —
Чому жінка не почула балакучої риби? —
Через кого чи що з рибою сталася трагедія? —
Як рибалка зреагував на втрату друга? —
Які висновки зробили з цієї історії шакал і консервна бляшанка? —
6.   Проблемне питання.
Які важливі й актуальні проблеми порушуються у творі? (Проблеми індивідуальності, дружби, взаєморозуміння, буденності.) —
7.   Робота в групах.
І група: схарактеризуйте поведінку риб у природі.
(Не розмовляє, інколи збирається в косяки, але між ними немає дружби, підтримки, керуються виключно інстинктами.)
ІІ група: поясніть, якою риба змальована в притчі.
(Незвичайна, прагне спілкування, думає, як людина.)
ІІІ група: порівняйте світ риб і світ людей, визначте спільні й відмінні риси.
Людське середовище
Середовище риб
Спільне
Не сприймають інших за поглядами й діями, несправедливо засуджують
Відмінне
Все-таки потребують спілкування, дружби, порозуміння
Категорично не терплять інакших, не таких, як усі, тих, хто загрожує їхньому спокоєві
ІV група: складіть ланцюжок, який унаочнює, як середовище «ламає» особистість.
(Індивідуальна, не така, як усі → народилася балакучою → мала добре серце → ніяк не могла збагнути, чому сумують батьки → попливла шукати інший табун → говорющу рибу видaлили з води → життя на березі → пошуки співбесідника → зустріч із самотнім рибалкою → дружба й порозуміння → відвідини риби оселі рибалки → зaшквaрчaлa нa пательні → смaжені риби всі однакові → стaлa тaкою, як рештa.)
  • Закріплення знань, умінь і навичок IV.
1.   Мозковий штурм.
Чому рибалка й риба не стали рідними у своєму оточенні? —
2.   Гра «Шифрувальник».
  • Домашнє завдання V.
Уміти виразно читати, коментувати зміст казки «Говорюща риба», намалювати ілюстрації.
  • Підбиття підсумків уроку VI.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Читаючи казку «Говорюща риба», я відчув (відчула)… —

Запитання.
1. Що, на думку рибної громади, порушували риба своєю балакучістю. (гідність)
2. Яка сім’я була у говорючої риби? (шанована)
3. Рибалка попередив рибу, що він …. (неговіркий)
4. Хто із птахів втікав від крику дружини рибалки? (горобці)
5. Що шукала жінка, коли нарешті її погляд упав на рибу? (ганчірки)
6. Що роблять риби, коли вже не можна порозумітися мовчанкою? (малюють)
7. Риса риби, якої соромилися її батьки. (балакущість)
8. Що відрізняло риб від інших істот? (мовчанка)
9. На скільки днів рибалка збирався у море, коли познайомився із говорющою рибою? (три)
10. Хто став другом риби на суші? (рибалка)
11. Що попливла шукати риба, збагнувши, що батька й матір убиває неслава. (табун)
12. Кому належать слова «Може, в наступному втіленні жінка цей голос почує». (шакал)


Інтерактивна вправа «Дерево рішень»
«Як рибалці допомогти у його горі?»
Рішення І
Придивитися краще до своєї родини, спробувати знайти з ними спільну мову, потоваришувати.
Позитивне: родина стане дружною, рибалка не буде самотнім.
Негативне: рибалка перестане помічати красу природи, диво навкруги.
Рішення ІІ
Подружитися з іншими рибалками, допомогти їм побачити дива природи.
Позитивне: рибалка вирішить свою проблему.
Негативне: сім’я рибалки залишиться без уваги, такою ж недружною, коли кожен сам по собі.

Ідейно-тематичний аналіз казки
Тема – життя риби, яка була не такою, як всі.
Ідея – трагедія індивідуальності, яка не підозрює про свою непересічність; роль дружби в житті людини.
Проблематика твору
- Індивідуальності;
- Дружби;
- Буденності;
- Добра;
- Взаєморозуміння.

 План:

1.Тяжке життя риби
2.Зустріч з рибалкою
3.Прихід риби додому до  рибалки
4.Риба на сковороді



РИБИ
Л. Полтава
Є різні риби у воді:
Товсті, тоненькі і худі,
Дрібненькі риби-малюки,
А є й великі — от такі!
Є войовничі — із мечами,
Є з довжелезними хвостами.
Є рибки срібні й золоті,
Є дуже мудрі, є й пусті...
Живуть вони в річках і в морі
І все беруться до розмов,
Але ніколи не говорять,
Немов своїх не знають мов.
Набравши в ротики води,
Вони мовчать.
Мовчать завжди:
В воді не можна говорити,
Тож риби мовчки мусять жити



Літературна гра «Так чи ні»
1.Батьки риби сподівалися, що балакучість їхньої дитини мине, як хворо-ба. (Так) 2. Риба втекла з дому, бо не хотіла неславити батьків. (Так) 3. Риба добровільно покинула морські глибини. (Ні) 4. Рибалка спіймав говорющу рибу, бажаючи її вбити. (Ні) 5. Рибалка й риба одразу потоваришували один з од-ним. (Так) 6. Риба допомагала чоловікові в його справі. (Так) 7. Рибалка за-просив рибу в гості. (Так) 8. Рибалка сам убив рибу, бо його родині не було чо-го їсти. (Ні) 9. Чоловік не зміг зустріти свого приятеля, адже хотів купити ще більше наїдків. (Так) 10. Дружина приготувала рибу на обід. (Так)




Немає коментарів:

Дописати коментар